zondag 1 januari 2017

Balansverslag Klas 6

1) Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en argumenten.
De boeken die mij het meest aanspraken waren deze boeken:
  1. De ontdekking van de hemel
  2. Bezonken rood
De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch sprak mij aan, omdat hij een verrassende kijk op de technologische vorderingen gaf. Door die technologische vorderingen raken we steeds verder van God en zijn ideeën. Zo had ik zelf nooit kunnen kijken naar technologische vorderingen en zo kan Harry Mulisch het eigenlijk alleen. Hierdoor maakte hij veel indruk op mij met zijn boek en sprak het mij aan.

Bezonken rood van Jeroen Brouwers sprak mij ook erg aan. Dat kwam omdat de hoofdpersoon in het verhaal volstrekt onlogische zinnen uitspreekt en zijn acties zijn veel anders dan de ‘normale’ mens. Bijvoorbeeld de zin in het boek dat hij een nieuwe moeder wilt, omdat zijn moeder voor hem kapot werd gemaakt door de Japanners. Of dat de hoofdpersoon niet bij de geboorte was van zijn kind. Ieder normaal mens zou denk ik wel bij de geboorte van zijn kind willen zijn. Dit boek sprak mij dus aan, maar wel op een aparte wijze.  

2) Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen?
Ik denk eigenlijk dat voor mij alleen de lessen waar we uitleg kregen over stromingen in de literatuur belangrijk voor me waren. De enige reden dat die belangrijk voor me waren, was omdat we daar de kenmerken van bepaalde stromingen kregen uitgelegd, die we daarna weer nodig hadden voor een opdracht of toets. Literatuurlessen hebben er bij mij niet voor gezorgd dat ik me meer ging interesseren in boeken.

Als ik dan toch een les moet kiezen, kies ik de les over Romantiek. De les over de stroming ‘romantiek’ sprak me wel het meeste aan, omdat ik heel wat anders had verwacht bij het woord romantiek in die stroming.

3) Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weerstand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een gebrek aan kwaliteit van de schrijver of door jouw manier van lezen?
Er kwam bij mij weerstand in lezen door het boek ‘de ontdekking van de hemel’. Afgezien dat ik het een leuk boek vind, had ik er ook moeite mee om door de eindeloze gesprekken te komen tussen Max en Onno. Zo’n gesprek ging meestal over vanalles en nog wat en was soms moeilijk te volgen, omdat Mulisch termen gebruikte die ik niet echt snapte. Hierdoor kwam er weerstand bij mij op om verder te lezen, omdat ik het gewoon niet snapte. Dit lag dus meer aan mij.

Ook riep het boek ‘Max Havelaar’ veel weerstand bij me op. Ik kwam er lastig doorheen, omdat er veel oud taalgebruik werd gebruikt (niet onlogisch omdat het nou eenmaal de taal van toen was). Dat oude taalgebruik was moeilijk om te lezen en te begrijpen. Omdat het hele boek vol stond met dit, kwam er met elke bladzijde meer weerstand.
4) Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat je je antwoord formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.
Ik ben in de afgelopen jaren niet echt anders gaan kijken naar literatuur. Alles wat geforceerd wordt aangebracht, blijft geforceerd. Literatuur en boeken lezen zijn in mijn ogen te geforceerd aangebracht in de 4e klas. Je moest per se boeken lezen en het werd nog net niet je strot in geduwd. Zou je ook kunnen zeggen over meer vakken, maar Nederlands docenten vertellen ook graag dat boeken lezen voor je plezier moet. Dan helpt het dus niet voor mij als dat geforceerd gaat. Hierdoor blijven literatuur en boeken lezen voor mij geforceerde dingen.

5) Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke werkvormen kon je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?
Ik ben over de zelfstandige opdrachten op mijn blog tevreden. De groepsopdrachten wat minder. Niet dat de kwaliteit daarvan minder is, maar soms is het nog een karwei om andere groepsleden aan het werk te krijgen of alles op tijd van anderen te ontvangen. Dus met die werkvormen kon ik wel mee overweg, maar soms was het lastig. Een voorbeeld van zo’n opdracht was het stuk over ‘bezonken rood van Jeroen Brouwers’. Met dit stuk was er soms moeite ontstaan over de delen die iedereen ging doen.

6) Welke plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?
Ik zou nog geen antwoord kunnen geven op de vraag welke rol literatuur in het vervolg van mijn leven gaat spelen. In de aankomende jaren van mijn nieuwe studie zal ik waarschijnlijk geen boeken lezen, behalve dan mijn studieboeken. Misschien als ik ouder ben dat ik boeken ga lezen in mijn vrije tijd, maar misschien zijn boeken dan allang uit de mode geraakt en leest niemand ze meer. Op deze vraag weet ik dus niet echt een duidelijk antwoord.
7) Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?
Mijn advies voor de literatuurdocenten is dat ze meer met boeken moeten werken in de klas. Ik denk dat mijn weerstand tegen het boeken lezen, kwam uit het feit dat ik het soms gewoon niet begreep wat er in een boek stond. Daarna werd je meestal in het diepe gegooit om maar ‘gewoon’ een boek te lezen en een opdracht te maken over iets waar je niet de diepe betekenis uit begreep. Natuurlijk begreep ik die later wel, maar dat kwam alleen omdat ik dan een verslag op internet had opgezocht en het daarin stond. Hiervan leerde ik niks, maar ik had wel de opdracht af. Het meer werken met boeken kan bijvoorbeeld worden gebruikt om voorbeelden te geven over bepaalde kenmerken van stromingen of bijvoorbeeld een diepere betekenis in een boek. Dit helpt een leerling om boeken beter te begrijpen.

Ook zou ik graag als advies meegeven om het literatuuronderwijs gelijk te trekken. Het is niet echt eerlijk als de ene klas na keurig elk boek dat hij/zij lezen een verslag op zijn/haar blog moet plaatsen, terwijl een andere klas dat helemaal niet hoeft te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten