Mijn leesautobiografie begint bij dat er thuis werd
voorgelezen aan mij. Ik herinner me geen boeken die werden voorgelezen aan mij
en weet ook niet wat ik er van vond. Maar heb wel gevraagd welke boeken er
werden voorgelezen aan mij toen ik klein was: Jip en Janneke, het boek
"iedere dag een verhaaltje"en prentenboeken. De enige liedjes die ik
zong waren liedjes van kinderprogrammas, toen was al bekend dat ik meer achter
de tv zat dan boeken las.
Eenmaal op de basisschool werd er ook voorgelezen door de
leraren. Ik weet niet meer veel wat me werd voorgelezen, maar ik weet nog 1
boek dat me werd voorgelezen in groep 7 en dat was Sjakie en de
chocoladefabriek. Dat vond ik wel een leuk boek, maar dat kwam meer omdat het
een leraar was die goed kon voorlezen. Wat ik me nog herinner wat ik las op de
basisschool waren Donald Ducks die in een bak lagen en die je kon pakken als je
eerder klaar was met een opdracht. Ik las die tijdschriften graag, omdat het
korte en leuke verhalen waren. Dat waren de eigenschappen die ik in een boek
zocht, maar dat hadden weinig boeken, dus las ik alleen maar tijdschriften.
Op het voortgezet onderwijs begon ik toch meer te lezen,
maar nog steeds niet zo veel. Meer als ik op vakantie was of als het moest van
school voor een opdracht. Ik heb een serie over Alex Rider gelezen, wat ik erg
spannend vond doordat het over een persoon ging die werd betrokken bij MI6 en
missies moest volbrengen. Het was makkelijk te lezen en er zaten weinig
moeilijke woorden in. Toen spraken me de eigenschappen van het genre actie en
spanning me erg aan en het was anders dan de tijdschriften op de basisschool.
De boeken die dus spannend waren spraken me meer aan dan andere boeken. Ik las
ook niet graag. Ik ging veel liever sporten of tv kijken of muziek luisteren
dan een boek lezen.
Nu lees ik niet meer maar wel wat dikkere boeken, maar wel
nog steeds alleen in de vakantie. Mijn leessmaak is wel veranderd door de jaren
heen. Ik ben van wat kinderlijke boeken naar volwassen boeken gegaan, zoals
iedereen dat wel deed. Mijn leessmaak is nu vooral thrillers. Ik lees nog
steeds weinig en dat komt omdat ik boeken lezen toch niet zo heel leuk vind.
Andere dingen trekken mijn aandacht meer, zoals een film kijken of muziek
luisteren. De boeken die ik lees zijn thrillers en die trekken mij het
meest, omdat er spanning in zit en dat
zoek ik in een boek. Dat maakt het lezen voor mij ook leuker en makkelijker. In
de bovenbouw zou ik dus wel onderwerpen willen lezen waar wat spanning in zit
of wat actie. De onderwerpen mogen over volwassenen zijn en het hoeft niet aan
te sluiten op mijn leefwereld, ik hoef me niet erin te kunnen herkennen of
identificeren.
Ik denk dat ik bij niveau 2 of 3 hoor met het lezen. Ik lees
dan wel niet veel, maar de boeken die ik lees heb ik positieve ervaringen mee.
De boeken die ik las waren ook over volwassenen, dus daar ben i wel
geïnteresseerd in. Het maakt me niet uit of het boek soms ingewikkeld wordt,
het zou me dan niet weerhouden om het boek niet meer te gaan lezen. Doordat ik
al boeken heb gelezen die zich afspelen in de volwassenwereld, hoeven de andere
boeken dat ook niet te doen. Daarom denk ik dat ik bij niveau 2 of 3 pas.
Mijn houding tegenover literatuur en lezen voor de lijst is
over het algemeen positief. Ik heb negatieve momenten gehad als ik moest lezen,
ik lees alleen niet altijd voor het plezier. Mijn houding tegenover lezen voor
de lijst is ook positief. Het is een handig middel om te weten te komen bij
welk niveau je hoor, welke boeken je waarschijnlijk leuk zal vinden en welke je
kan gaan lezen.
Hoi Dennis,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt een leuk, goed lopend verhaal geschreven. Je hebt goed verteld wat je allemaal las/ werd voorgelezen. Ook is het duidelijk wat jouw houding tegenover lezen voor de lijst en literatuur is. Je spelling en grammatica is voor zover ik het zag, helemaal goed, behalve dat je één keer i in plaats van ik zei, maar dat is gewoon waarschijnlijk een logische typefout.
Goed gedaan!
Leanne
Beste Dennis
BeantwoordenVerwijderenHet is een leuk stukje met een grappige inkijk op jouw lees carrière. De alinea's maken het overzichtelijk, des al niet te min heb je wel in een ''puntenschema" geschreven, hierdoor wordt ik er niet echt in de autobiografie getrokken.
Ook zitten er paar schoonheid foutjes in, zoals: Ik herinner me geen boeken die werden voorgelezen aan mij en weet ook niet wat ik er van vond. Maar heb wel gevraagd welke boeken er werden voorgelezen aan mij toen ik klein was: Jip en Janneke, het boek "iedere dag een verhaaltje"en prentenboeken.
Dit is een ellen lange zin, die niet lekker loopt, jij hebt dit proberen op te lossen met de punt voor maar, toch is dit niet mooi qua schrijfstijl.
Aan het begin van alinea 4 staat een zin die ik niet helemaal snap: "Nu lees ik niet meer maar wel wat dikkere boeken, maar wel nog steeds alleen in de vakantie".
Ten eerste er staat geen komma voor maar, ook zou ik de zin ombouwen naar zoiets als: Ik lees tegenwoordig niet veel meer, alleen in de vakantie geniet ik nog van een dikke pil.
Tenslotte Dennis heb je wel alles in je leesautobiografie staan, alleen ben je een beetje slordig (Ik denk dat ik bij niveau 2 of 3 hoorT met het lezen)
Anton